Waarom een ceremoniemeester op je bruiloft?
Kun je je herinneren dat je ouders vroeger soms helemaal gek werden van de talloze uitroepen met “mamaaaa weet jij…” gevolgd door een noodkreet over verdwenen schoenen, hoe laat jullie ergens moesten zijn, of wat je met iets aan moest? Goed, als jij je op jullie bruiloft niet zo wilt voelen maar lekker ontspannen wilt kunnen genieten van de dag heb je dus precies dáárom een ceremoniemeester nodig. Ik leg je graag uit waarin de ceremoniemeester jullie als bruidspaar tijdens de dag ondersteunt, om vooral een huwelijks-burnout te voorkomen.
De ceremoniemeester is in charge van de bruiloftsplanning
Wanneer je begint met het plannen van je bruiloft, staat het uitkiezen van een ceremoniemeester op de meeste checklists bovenaan. Waarom? Omdat hij of zij eigenlijk overal bijspringt waar nodig. Op de dag zelf, maar zeker ook tijdens de voorbereiding. Een ceremoniemeester is je steun en toeverlaat tijdens het plannen van de bruiloft, zodat niet alles op de schouders van jullie als bruidspaar komt te liggen. Zo verstuurt de ceremoniemeester vaak de uitnodigingen, zodat er een extra bericht in de envelop gedaan kan worden waarvan het bruidspaar niet op de hoogte mag zijn (bijvoorbeeld over een gezamenlijk cadeau, of een foto/anekdote van de bruid of bruidegom). Maar ook bij het plannen van het vrijgezellenfeest neemt de ceremoniemeester vaak de leiding en kan hij of zij meegaan bij het uitzoeken van de bruidsjurk en het uitzoeken van het pak van de bruidegom zodat deze op elkaar afgestemd zijn.
Wie kies je als ceremoniemeester op je bruiloft?
De taak van ceremoniemeester op jullie bruiloft is een belangrijke taak. Je wilt hiervoor natuurlijk graag iemand kiezen die speciaal is voor jullie en bent tegelijkertijd misschien bang om iemand anders te passeren. Toch wil ik je op het hart drukken om je gevoel hierin te volgen. Zeker als ceremoniemeester wil je namelijk ook iemand kiezen die goed is in organiseren en het bewaren van overzicht. Een belangrijke reden waarom je een ceremoniemeester op je bruiloft zou willen is namelijk om jullie als bruidspaar te ontzorgen.
Om die reden is het vaak ook verstandig om bijvoorbeeld geen close familielid te benoemen tot ceremoniemeester, omdat hij of zij op jullie trouwdag minder tijd heeft om de dag samen met jullie te beleven en te genieten.
Taken van de ceremoniemeester
Er zijn veel taken die de ceremoniemeester voor en tijdens de bruiloft op zich (kan) nemen. Onthoud dat niets ‘moet’ en alles kan: jullie moeten vooral de taken uitbesteden aan de ceremoniemeester waarvan jullie graag willen dat hij of zij dit oppakt. Een aantal taken die jullie ceremoniemeester op zich zou kunnen nemen en waarom je dus een ceremoniemeester zou willen benoemen voor jullie bruiloft zijn;
- Versturen van trouwkaarten met persoonlijke briefjes
- Coördineren van de cadeaus
- Aanmeldingen van speeches bijhouden en plannen
- Organiseren van het vrijgezellenfeest
- Aanspreekpunt van de fotograaf en de steun en toeverlaat tijdens de dag zelf
- Aanspreekpunt van gasten vóór de bruiloft en op de dag zelf
- Aanspreekpunt van leveranciers en coördinator
- Coördineren van het draaiboek van de trouwdag
- Verzenden van bedankjes na de bruiloft
Aanspreekpunt van de trouwfotograaf
Als trouwfotograaf vind ik het altijd heel prettig wanneer er een ceremoniemeester benoemd is en er bovendien duidelijke afspraken zijn gemaakt over wat zijn of haar taken zijn op de dag van de bruiloft. Zo heb ik een aanspreekpunt wanneer ik iets nodig heb en bij het coördineren van de zitplekken voor de gasten tijdens bijvoorbeeld de trouwceremonie. Wanneer de trouwfotograaf en de ceremoniemeester samenwerken krijg je de mooiste foto’s.
Wanneer je als bruidspaar alles goed geregeld hebt met de fotograaf en belangrijke dingen hiervoor doorgegeven hebt aan jullie ceremoniemeester, hoeven jullie op jullie trouwdag niets meer te doen. De ceremoniemeester en trouwfotograaf redden zich zonder dat ze dingen hoeven te vragen aan jullie. Zo kunnen jullie ongestoord genieten van jullie prachtige dag!